روش هایی برای درمان و از بین بردن جوش و آکنه

روش هایی برای درمان و از بین بردن جوش و آکنه

روش هایی برای درمان و از بین بردن جوش و آکنه

جوش را می توان از جمله اصلی ترین عواملی که زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد نام برد. افراد بسیاری وجود دارند که از این اختلال در رنج هستند و همواره به دنبال یافتن روشی مناسب برای از بین بردن آنها می باشند. علل ایجاد جوش و آکنه بسیار زیاد هستند اما با روش هایی علمی و ساده می توان با آنها مقابله کرد.

علت جوش صورت چیست؟

برای شناختن راه های درمان جوش صورت و آکنه ابتدا باید علت بروز آن‌ها را بدانیم. جوش صورت انواع مختلفی دارد اما متداول‌ترین نوع آن آکنه دوران بلوغ است. بلوغ جسمانی باعث بالا رفتن سطح هورمون‌ها و به خصوص تستسترون می‌شود. این تغییرات باعث می‌شوند غدد پوستی چربی (سبوم) بیشتری تولید کنند. علت اصلی تولید سبوم و چربی این است که از پوست محافظت شود و آن را نرم و مرطوب نگه دارد. آکنه زمانی اتفاق می‌افتد که این چربی با سلول‌های مرده‌ی پوست تلفیق شده و منافذ پوست را مسدود می‌کند. باکتری‌ها می‌توانند در این محیط ایجاد شده رشد کنند و در صورتی که با بافت‌های کناری پوست راه پیدا کنند، باعث به وجود آمدن برآمدگی، سرخ شدن پوست و چرک و عفونت شوند. اسم معمول و متداولی که روی این برآمدگی می‌گذاریم جوش است.

روش هایی برای درمان و از بین بردن جوش و آکنه

جوش صورت

داروهای مشخصی نیز هستند که باعث بروز آکنه می‌شوند پس در صورتی که جوش زده‌اید و قرص‌های خاصی مصرف می‌کنید حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

تنها نوجوانان نیستند که جوش صورت را تجربه می‌کنند. گاهی اوقات نوزادان تازه به دنیا آمده نیز آکنه و جوش دارند و علت آن نیز انتقال هورمون از بدن مادر به آن‌ها است. کودکان و بزرگ‌سالان نیز ممکن است دچار آکنه شوند.

برخی عارضه‌های سیستم غدد درون‌ریز نیز هستند که می‌توانند باعث بروز جوش صورت و آکنه شوند. به عنوان مثال می‌توان سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و سندرم کوشینگ را نام برد.
توضیحاتی کلی درباره‌ی رفع جوش صورت

برای اینکه بتوانید آکنه را کنترل کنید باید پوست خود را تمیز نگه دارید. از محصولاتی که منافذ پوستی را مسدود می‌کنند دوری بجویید و سراغ محصولاتی بروید که رویشان عبارت noncomedogenic درج شده است. صورت خود را روزی یک یا دو بار با صابون و یا صابون‌های مخصوص جوش صورت بشویید. سعی کنید به جوش‌هایی که داری دست نزنید و به‌قول‌معروف آن‌ها را نترکانید چرا که باعث بدتر شدن آن‌ها و دائمی شدن جای زخم آن‌ها روی پوست صورت خود خواهید شد.

اگر تنها چند جوش روی صورت خود دارید می‌توانید بدون تجویز پزشک سراغ محصولات بهداشتی ملایم بروید. سراغ محصولاتی بروید که حاوی بنزوئیل پروکساید و سالیسیلیک اسید هستند. اما همان طور که در مطالب قبلی اشاره کردیم، اکثر محصولات درمان جوش بدون اثبات علمی هستند و نباید بدون تجویز پزشک از آن‌ها استفاده کرد.

درمان جوش صورت می‌تواند مدتی به طول بیانجامد اما اگر بعد از سه ماه هنوز در از بین بردن جوش موفق نبودید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

روش هایی برای درمان و از بین بردن جوش و آکنه

برای از بین بردن جای جوش چه کنیم؟

روش‌های درمانی بسیاری برای از بین بردن جای جوش وجود دارند. یکی از آن‌ها درمان لیزری است که می‌تواند جای جوش را از بین ببرد. گاهی اوقات و در طول زمان، جای جوش ها کوچک شده و از بین می‌روند اما اگر این زخم‌های کوچک روی صورت اذیتتان می‌کنند برای درمان جای جوش به پزشک مراجعه کنید. حتماً با پزشک مشورت کنید چرا که روش درمانی با توجه به شدت جای جوش ها بستگی دارد. گاهی اوقات حتی به جراحی پلاستیک نیز احتیاج پیدا خواهید کرد.

روش هایی برای درمان و از بین بردن جوش و آکنه

روش‌های درمان جوش غرور جوانی را بشناسید

درمان فتودینامیک و دیگر روش‌های درمانی که بر پایه استفاده از نور و لیزر هستند این روزها بیشتر از گذشته برای درمان جوش صورت استفاده می‌شوند. این روش‌ها از نورهای آبی، قرمز و نور پالس شدید IPL و اشعه‌ی فروسرخ و لیزر رنگی استفاده می‌کنند. گاهی اوقات این روش‌ها را در کنار استفاده از داروها انجام می‌دهند.

روش‌هایی نظیر درمابراسیون و میکرودرمابراسیون نیز می‌توانند کمک کنند. این روش‌های در درمان جای جوش نیز مؤثر هستند. همچنین پرکننده‌های پوستی (فیلرهای پوست) نیز می‌توانند در درمان برخی از انواع جوش صورت کمک کنند.

پزشک ممکن است روش‌های درمانی دیگری نیز پیشنهاد دهد پس برای درمان جوش صورت خود در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

 

*درمانهای موضعی

درمانهای موضعی شامل داروهایی مانند کرم و ژل میشود که برای رفع آکنه مستقیماً روی پوست استعمال میشوند. محصولات مراقبتی موضعی بدون نیاز به نسخه پزشک میتوانند در درمان آکنه های خفیف مؤثر باشند. این داروها حاوی بنزوئیل پراکساید، رزورسینول، اسید سالسیلیک یا سولفور هستند. بنزوئیل پراکساید باکتریهایی که چند برابر شده و با سلولهای پوستی در منافذ پوستی ترکیب شده اند را از بین میبرد. اسید سالسیلیک سلولهای اضافی پوست را از بین برده و سبیوم و باکتریهای گیرافتاده در داخل منافذ را از بین میبرد. زمانی که منافذ باز هستند محتویات جوشهای چرکی فضای بیشتری برای بستن منافذ پوستی دارند.

از آنجا که اسید سالسیلیک و بنزوئیل پراکساید به خصوص اگر با هم استفاده شوند ممکن است باعث قرمزی و خشکی پوست شوند، بهترین روش درمانی شامل ترکیباتی ملایم و مرطوب کننده است. ترکیبات تسکین دهنده پوست ممکن است شامل عصاره بابونه و برگ آلوئه باشند. وقتی که این ترکیبات مورد استفاده قرار میگیرند، اسید سالسیلیک و بنزوئیل پراکساید، عوامل تسکین دهنده و محتویات دیگر به طور چشمگیری شدت ایجاد آکنه را کاهش میدهند. محصولات تجویزی مانند کرمهای آنتی بیوتیک یا رتینوئیدی میتوانند در درمان آکنه های خفیف تا متوسط مؤثر واقع شوند. این داروها ممکن است به تنهایی یا به صورت ترکیبی با مواد دیگر تجویز شوند.

روش هایی برای درمان و از بین بردن جوش و آکنه

دارو

در درمان سیستماتیک از داروهای خوراکی برای درمان آکنه استفاده میشود. آنتی بیوتیکهایی مانند تتراسیکلین، ماینوکسیلین، داکسی سایکلین سا اریترومایسین برای درمان آکنه های متوسط تا شدید مصرف میشوند تا باکتریها را از بین برده و التهاب را کاهش دهند. درمانهای سیستماتیک دیگر شامل قرصهای ضدبارداری میشود که میتواند جوشها را در برخی از خانمها کاهش دهد. اسپیرونولاکتون یک قرص ضد هورمون اندروژن و ایزوترتیونوئین (با دوز بالای ویتامین A) نیز در درمان جوش التهابی مؤثر هستند. ایزوترتینوئین فقط برای برخی از انواع شدید آکنه، آکنه های کیستی یا برای جوشهای که با روشهای درمانی دیگر بهبود نیافته اند تجویز میشود. در طول دوره درمان با ایزوترتینوئین باید به طور منظم به متخصص پوست مراجعه کنید.

 

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی برای رفع آکنه ممکن است زمانی مناسب باشد که داروها و محصولات پوستی بدون نیاز به نسخه پزشک و داروهای تجویز مانند آکوتان در کاهش، کنترل یا رفع جوشهای چرکی مؤثر واقع نشده باشند. در لایه برداری شیمیایی برای درمان جوش چرکی صورت از اسید گلیکولیک و اسید سالسیلیک جهت برداشتن سلولهای مرده پوست و رفع انسداد منافذ پوستی استفاده میشود.

روش هایی برای درمان و از بین بردن جوش و آکنه

لیزردرمانی
چندین نوع لیزر درمانی برای درمان آکنه وجود دارد اما عموماً به یک یا دو روش عمل میشود:
در یک روش از لیزر برای گرم کردن غدد چربی در پوست (بدون تأثیر بر لایه های بیرونی پوست) استفاده شده و باعث میشود که غدد چربی جمع شده و چربی کمتری تولید کنند.برخی از انواع آکنه به دلیل وجود باکتریهایی که به صورت طبیعی روی پوست قرار دارند ایجاد میشوند. زمانی که این باکتریها در فولیکولهای مو گیر میافتند و به آنها اکسیژن نمیرسد باعث ایجاد التهاب میشوند. در دومین روش لیزر درمانی، اکسیژن در منافذ مسدود شده که باکتریها در آن التهاب ایجاد کرده اند تولید میشود.
بیشتر روشهای لیزر درمانی بدون درد انجام میشوند و ممکن است با ناراحتیهای جزئی همراه باشند. در این موارد قبل از شروع درمان کرمهایی روی پوست مالیده میشود که درد را به حداقل میرساند.

تخلیه
پس از این که سر جوش چرکی با تیغ جراحی شکافته شد، جوشهای چرکی به راحتی با فشار استخراج کننده (استرکتور) آکنه تخلیه میشوند. جوشهای چرکی کوچک به راحتی با ایجاد یک شکاف کوچک و با فشار دست تخلیه میشوند. برای جلوگیری از به جاماندن اسکار و جای جوش یک شکاف کوچک (حدود ۳ میلیمتر) روی آنها ایجاد میشود.

روش هایی برای درمان و از بین بردن جوش و آکنه

پیشگیری از ابتلا به جوشهای التهابی

مراقبت از پوست میتواند به درمان جوش چرکی خفیف کمک کرده و از ایجاد جوشهای دیگر جلوگیری کند.اولین گام برای این منظور تغییر رژیم غذایی و حذف غذاهایی است که باعث تشدید جوشها میشوند. کاهش مصرف چربیها، غذاهای چرب و نوشیدنیهای شیرین باید کاهش یابد. از مصرف شیر و محصولات تولیدشده از شیر برای مدتی باید پرهیز شود تا مشخص شود که آیا با این کار جوشها بهبود می یابند یا نه.از آنجا که استرس یکی از دلایل ایجاد جوش است باید سعی کنید که از قرار گرفتن در موقعیتهای استرس زا دوری کنید.

همچنین از لمس کردن پوست صورت یا ترکاندن جوشها خودداری کنید. این کار فقط باعث گسترش عفونت در پوست و تشدید جوشهای چرکی میشود.حداقل دو مرتبه در روز صورت خود را بشورید اما فقط از صابونها و تمیزکننده های ملایم استفاده کنید. پوست صورت را برای رفع جوشهای التهابی نخراشید. با این کار فقط پوست تحریک شده و جوشهای چرکی روی صورت افزایش مییابند. از مرطوب کننده ها، لوسیون­ها، پاک کننده ها و کرمهای بدون روغن که حاوی اسید سالسیلیک و بنزوئیل پراکساید هستند استفاده کنید.

روش هایی برای درمان و از بین بردن جوش و آکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *