ماینوکسیدیل و رویش موی جدید با استفاده از آن

ماینوکسیدیل و رویش موی جدید با استفاده از آن

ماینوکسیدیل و رویش موی جدید با استفاده از آن

ماینوکسیدیل که نام تجاری آن Theroxidil است، برای درمان طاسی سر بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. ای دارو که باعث گشاد شدن رگ های خونی در محیط مورد استفاده می گردد، باعث تغذیه بهتر فولیکول های مو شده و امکان رویش مجدد موهای ریخته شده مهیا می کند. درمان با ماینوکسیدیل، در همه ی افراد به یک صورت نیست و نمیتوان نتیجه ی ثابتی برای همه ی افراد داد.

ماینوکسیدیل و رویش موی جدید با استفاده از آن

تاثیر ماینوکسیدیل

تحقیقات کلینیکی انجام شده بر روی اثربخشی این دارو نشان دهنده تاثیر درمانی حدود ۴۸% آن برای رفع طاسی با الگوی مردانه است که رشد متوسط تا متراکم مو را در نواحی تحت درمان به همراه دارد. نتایج حاصل از این بررسی‌ها همچنین نشان دهنده رشد موی محدود در نتیجه مصرف این دارو در بین ۳۶% افراد است.

این شرایط در حالی است که ۱۶% افراد بهبود مشخص در شرایط رویش موی خود در نتیجه مصرف این دارو مشاهده نکرده‌اند. لازم به ذکر است یافته‌های به دست آمده درباره اثربخشی این دارو در بین زنان مشابه مردان می‌باشد. در هر دوی زنان و مردان، رشد مجدد مو معمولاً فقط زمانی آغاز می‌شود که بیمار حداقل به مدت ۴ ماه به صورت منظم از این دارو استفاده کند.

به هر حال، اولین نشانه‌ های ناشی از تاثیرگذاری این دارو تقریباً با گذشت ۹۰ روز از شروع مصرف دارو مشاهده خواهد شد. در این زمان فرد متوجه می‌شود میزان ریزش موی وی به‌طور قابل توجه کمتر از زمان شروع درمان می‌باشد.

ماینوکسیدیل و رویش موی جدید با استفاده از آن

هنگامی که رشد مجدد مو شروع شود، اولین موهای رشد کرده در محل تحت درمان ممکن است نرم بوده و به سختی قابل رویت باشند. برای برخی بیماران، این شرایط می‌تواند نشان دهنده اثربخشی درمان باشد. این شرایط در حالی است که برای سایر افراد، ممکن است رشد مجدد مو با رنگ و ضخامت مشابه سایر موها بر روی سر آغاز شود.

ماینوکسیدیل دوره فاز رشد فعال مو (Anagen) را افزایش داده و باعث بزرگ شدن موهای نازک شده(موهای مینیاتوری) میشود.بعنی موها بلندتر و کلفت تر میشوند. مکانیسم دقیق اثربخشی ماینوکسیدیل معلوم نیست.

ماینوکسیدیل و رویش موی جدید با استفاده از آن

درمان ریزش مو با ماینوکسیدیل

داروی ضد ریزش موی ماینوکسیدیل در ابتدا برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه یا آندروژنیک مورد استفاده قرار میگرفته اما امروزه برای سایر الگوهای ریزش نیز استفاده می شود. ماینوکسیدیل دوره فاز رشد فعال مو(Anagen) را افزایش داده و باعث ضخیم شدن موهای نازک شده یعنی موها بلندتر و کلفت تر میشوند.

درمان ریزش موی صورت و ریش با ماینوکسیدیل

این دارو می‌تواند دارای اثربخشی مناسب برای رفع ریزش موی منطقه‌ای ریش و سبیل باشد ماینوکسیدیل برای نواحی که پیاز مو در آنجا فعال باشد تاثیر گذار خواهد بود برای آقایان در رویش مجدد ریش بسیار موثر است که بهتر است میزان ۲% مورد استفاده قرار گیرد. باید توجه داشت در صورتی که در ناحیه ای پیاز مو به صورت کامل از بین رفته باشد دارو تاثیر گذار نخواهد بود.

عوارض داروی ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل حاوی ۵% پروپیلن گلیکول (یک ماده شیمیایی غیرفعال در محلول ماینوکسیدیل) است، در برخی موارد از عوارض این ماده این است که در بیماران موجب حساسیت و خارش، خشکی پوست، پوسته ریزی، خارش وقرمزی پوست می شود که میتوانند از داروی فاقد پروپیلن گلیکول استفاده کنند.

برای افرادی که از داروهای کورتیزون، وازلین، یا ترتینوئین استفاده می کنند توصیه شده قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنند زیرا ممکن است بدن مقدار زیادی از دارو را جذب کند در این صورت امکان بروز عوارض بیشتر خواهد بود.

سایر عوارض نادر

* ورم دست‌ ها، پاها یا صورت

* درد در ناحیه سینه

* افزایش سریع وزن

* سردرد

* ضربان قلب نامنظم یا سریع

* کاهش میل جنسی

* فشار خون بسیار پایین

ماینوکسیدیل و رویش موی جدید با استفاده از آن
درمان ریزش موی صورت و ریش با استفاده از ماینوکسیدیل

میتوان با داروی ماینوکسیدیل ریزش ریش و مو را درمان کرد. تاثیر این دارو بر درمان قطعی ریزش سبیل و ریش هم به اثبات رسیده است. لازم به ذکر است که این دارو فقط برای رویش مجدد مو در نواحی از بدن، اثرگذار است که واقعا پیاز مو وجود داشته باشد. اگر در نواحی از بدن که پیاز مو آسیب دیده است، استفاده از ماینوکسیدیل هیچ تاثیری نخواهد داشت و بهترین پیشنهاد برای این افراد استفاده از روش کاشت موی ریش و سبیل خواهد بود.

تشدید ریزش مو با مصرف ماینوکسیدیل

ریزش مو به دنبال مصرف ماینوکسیدیل معمولا دو تا هشت هفته پس از مصرف ایجاد می شود و با ادامه مصرف ماینوکسیدیل خودبخودخوب میشود.

مصرف ماینوکسیدیل در بارداری و شیردهی

بررسی های متعدد در حیوانات نشان از آسیب به جنین و ترشح شدن ماینوکسیدیل در شیر دارد. بنابراین مصرف ماینوکسیدیل در بارداری و شیردهی ممنوع است. در مورد آقایان درصورتی که همسرشان باردار است میتوانند به مصرف ماینوکسیدیل ادامه بدهند ولی توصیه میشود مصرف فیناستراید را قطع کنند.

ماینوکسیدیل و رویش موی جدید با استفاده از آن

مصرف ماینوکسیدیل و کاهش میل جنسی یا اختلال نعوظ

تاکنون مقالات علمی به این نتیجه نرسیده اند که ماینوکسیدیل بتواند عوارض جنسی بدهد. به همین دلیل معتقد هستند که معمولا علت دیگری باعث این اختلالات است. مهمترین آن مصرف همزمان فیناستراید است. از جمله سایر علل میتوان به داروهای خوراکی،افسردگی، اختلالات خواب و استرس اشاره کرد.

استفاده از ماینوکسیدیل بعد از کاشت مو

بله. اغلب متخصصین پوست بعد از کاشت مو داروهای رشد موی موضعی مثل ماینوکسیدیل استفاده میکنند. این داروها آسیبی به موهای کاشته شده نمیزنند بلکه باعث تحریک رشد آنها هم میشوند.

ماینوکسیدیل و رویش موی جدید با استفاده از آن

نحوه نگهداری ماینوکسیدیل

۱- محلول را در ظرف خود نگاه داشته درب آن را محکم ببندید و دور از دسترس اطفال نگاه دارید

۲- آن را در دمای اتاق دور از نور و رطوبت و حرارت نگاه دارید (در حمام نگهداری نکنید)

۳- از نگهداری و استفاده از محصولات تاریخ گذشته خودداری کنید

افرادی که نباید محلول ماینوکسیدیل را استفاده نمایند:

۱- زنان باردار

۲- افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۵ سال

۳- افرادی که بیماری‌ هایی دارند که باعث ایجاد زخم در پوست میگردد

ماینوکسیدیل و رویش موی جدید با استفاده از آن

تفاوت فوم ماینوکسیدیل و محلول ماینوکسیدیل

فوم ماینوکسیدیل، مناسب افرادی است که دچار طاسی می باشند و یا موهای خود را با تیغ می تراشند، این افراد وقتی از محلول ماینوکسیدیل استفاده کنند از آنجا که بصورت مایع بوده ممکن است بروی سر آن ها سر خورده و وارد قسمت پیشانی و صورت شود و برعکس کسانی که موهای معمولی و یا بلندی دارند اگر از فوم ماینوکسیدیل استفاده کنند بیشتر آن بجای جذب در پوست سر به تارهای مو مالیده می شود، از این رو محلول ماینوکسیدیل برای آن ها مناسب تر است.

مراقبت در زمان استفاده از ماینوکسیدیل

۱- در تمامی ویزیت ها در وقت مقرر به متخصص پوستتان مراجعه کنید.

۲- ماینوکسیدیل صرفا جهت استعمال خارجی است از مواجهه آن با مژه، ابرو، بینی یا مصرف خوراکی آن جدا خوداری نمایید.

۳- از استفاده از پانسمان و بانداژ و سایر کرم ها و لوسیون ها همراه ماینوکسیدیل خودداری نمایید.

۴- از توصیه و پیشنهاد داروهای تجویز شده به دیگران خودداری نمایید.

۵- لیستی از داروهای مصرفی و مکمل ها ی مصرفی تان تهیه و نگاه دارید.

ماینوکسیدیل و رویش موی جدید با استفاده از آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *