داشتن برنامه غذایی سالم چه مزایا و فوایدی دارد؟

داشتن برنامه غذایی سالم چه مزایا و فوایدی دارد؟

داشتن برنامه غذایی سالم چه مزایا و فوایدی دارد؟

رژیم سالم شامل انواع میوه ها و سبزیجات در انواع رنگ ها ، غلات و نشاسته، چربی های خوب و سالم و موادی که پروتئین کمی دارند، می شود. برنامه غذایی سالم همچنین به معنای اجتناب از مصرف غذاهایی با مقدار زیاد نمک و شکر است. اینکه سلامتی به برنامه غذایی و نحوه انتخاب غذاهای مصرفی وابستگی شدیدی دارد، بر هیچ کسی پوشیده نیست.

داشتن برنامه غذایی سالم چه مزایا و فوایدی دارد؟

کاهش وزن و برنامه غذایی سالم

از دست دادن وزن می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن کمک کند. اگر فردی اضافه وزن داشته باشد و یا چاق باشد، در معرض خطر ابتلا به بسیاری از انواع بیماری ها می باشد که عبارتند از:

بیماری قلبی
دیابت غیر وابسته به انسولین
تراکم استخوان ضعیف
برخی از سرطان ها

داشتن برنامه غذایی سالم چه مزایا و فوایدی دارد؟

برنامه غذایی سالم

تمام سبزیجات و میوه ها نسبت به اکثر مواد غذایی فرآوری شده، کالری کمتری دارند. فردی که به دنبال کاهش وزن می باشد، بایدکالری مصرفی خود را به میزان بیش از آنچه که هر روز مصرف می کند، کاهش دهد.

کالری مورد نیاز هر فرد به طریق آسان و با استفاده از دستورالعمل های رژیم غذایی منتشر شده توسط دولت ایالات متحده، تعیین می شود.

داشتن یک رژیم سالم غذایی بدون مصرف غذاهای فرآوری شده، می تواند به فرد کمک کند تا بدون شمارش کالری مصرفی، رژیم غذایی خود را حفظ کند.

فیبر یکی از عناصر در برنامه غذایی سالم می باشد که برای مدیریت وزن بسیار مهم است. غذاهای گیاهی حاوی مقدار زیادی فیبر رژیمی هستند که میل به گرسنگی را تنظیم می کنند تا افراد به مدت طولانی احساس سیری داشته باشند.

در سال ۲۰۱۸، محققان دریافتند که یک رژیم غذایی حاوی فیبر زیاد و پروتئین کم ، باعث کاهش وزن می شود، بدون اینکه نیازی به شمارش کالری باشد.

داشتن برنامه غذایی سالم چه مزایا و فوایدی دارد؟

کاهش خطر ابتلا به سرطان

یک رژیم غذایی ناسالم، می تواند به چاقی منجر شود که ممکن است خطر ابتلا به سرطان را نیز افزایش دهد. داشتن وزن در یک محدوده سالم می تواند این خطر را کاهش دهد.

همچنین، در سال ۲۰۱۴، انجمن انکولوژی بالینی ایالات متحده گزارش داد که چاقی به وخیم تر شدن وضعیت افراد مبتلا به سرطان کمک می کند.

با این حال، رژیم های غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات، ممکن است به مقابله با سرطان کمک کنند.

در مطالعه ای جداگانه که در سال سال ۲۰۱۴ گرفت، محققان دریافتند که رژیم غذایی غنی از میوه، باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش فوقانی می شود. آنها همچنین دریافتند که رژیم غذایی غنی از سبزیجات، میوه ها و فیبر، خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش می دهد و رژیم غذایی حاوی فیبر، خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می دهد.

بسیاری از مواد شیمیایی موجود در میوه ها، سبزیجات، آجیل و حبوبات به عنوان آنتی اکسیدان ها عمل می کنند که از سلول های بدن در برابر سرطان، محافظت می کنند. برخی از این آنتی اکسیدان ها شامل بتا کاروتن، لیکوپن و ویتامین A، C و E هستند.

انجام آزمایشات بر روی انسان، بی نتیجه بود، اما مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی، به تاثیر برخی از آنتی اکسیدان ها و میزان کاهش آسیب به رادیکال های آزاد در ارتباط با سرطان، نتیجه بخش بود.

داشتن برنامه غذایی سالم چه مزایا و فوایدی دارد؟

کنترل بیماری دیابت با برنامه غذایی سالم

داشتن یک برنامه غذایی سالم می تواند به فرد مبتلا به دیابت کمک کند تا:

در صورت لزوم وزن خود را کاهش دهد
میزان قند خون را کنترل کند
فشار خون و کلسترول خود را در حد متعادلی قرار دهد
جلوگیری یا به تاخیر انداختن عوارض دیابت

برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند، ضروری است که مصرف مواد غذایی حاوی شکر و نمک اضافه را محدود کنند. بهتر است از خوردن غذاهای سرخ شده با چربی های اشباع و ترانس بالا نیز پرهیز کنند.
سلامت قلب و پیشگیری از سکته مغزی

طبق آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۷، در حدود ۹۲٫۱ میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا حداقل به یک نوع از بیماری های قلبی و عروقی مبتلا هستند و در درجه اول به بیماری های قلبی یا عروق خونی مبتلا می شوند.

با توجه به گزارش بنیاد قلب و سکته مغزی کانادا، میتوان از بیش از۸۰ درصد موارد بیماری های نارسایی قلبی و سکته مغزی، از طریق تغییر شیوه زندگی، مانند افزایش سطح فعالیت بدنی و تغذیه سالم، پیشگیری کرد.

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه مصرف ویتامین E ممکن است بتواند از لخته شدن خون که منجر به حملات قلبی می شود، جلوگیری کند . غذاهای زیر حاوی مقادیر بالایی از ویتامین E هستند:

بادام ها
بادام زمینی
فندق
دانه های آفتابگردان
سبزیجات سبز

جامعه پزشکی مدت هاست که ارتباط بین مصرف چربی های ترانس و بیماری های مرتبط با قلب مانند بیماری های قلبی عروقی را تشخیص داده است.

اگر فردی چربی های ترانس را از رژیم غذایی خود حذف کند، می تواند سطوح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم را کاهش دهد. این نوع کلسترول باعث ایجاد پلاک در داخل شریان ها و عروق خونی می شود و خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد.

کاهش فشار خون و محدود کردن مصرف نمک تا ۱۵۰۰ میلی گرم در روز می تواند به سلامت قلب کمک کند.

به بسیاری از غذاهای فرآوری شده و فست فودها نمک اضافه می شود. در نتیجه فردی که انتظار دارد فشار خون خود را کاهش دهد، باید از مصرف این مواد غذایی اجتناب کند.

داشتن برنامه غذایی سالم چه مزایا و فوایدی دارد؟

سلامت نسل های آینده

کودکان بیشتر از عادات غذایی که در افراد بزرگسال اطرافشان می بینند، الگوبرداری می کنند و والدینی که برنامه غذایی سالم و ورزش منظم دارند، تمایل دارند که این موارد را در کودکان خود، بهینه کنند.

خوردن غذا در خانه نیز ممکن است کمک کننده باشد. در سال ۲۰۱۸، محققان دریافتند کودکانی که به طور مرتب و با خانواده هایشان غذا می خورند، بیشتر از سبزیجات استفاده می کنند و غذاهای شیرین کمتری نسبت به همسالان خود که بیشتر غذای بیرون و فست فود می خورند، مصرف می کنند.

علاوه بر این، کودکانی که در امور باغبانی و آشپزی در خانه مشارکت می کنند، احتمال بیشتری دارد که رژیم غذایی و شیوه زندگی سالم تری را انتخاب کنند.

داشتن استخوان ها و دندان هایی قوی

رعایت برنامه غذایی که کلسیم و منیزیم کافی داشته باشد، برای داشتن استخوان ها و دندان هایی قوی لازم است. داشتن استخوان های سالم در جلوگیری از پوکی استخوان و استئوآرتریت در طول زندگی لازم و حیاتی است.

داشتن برنامه غذایی سالم چه مزایا و فوایدی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *