ریزش موی آندروژنیک علل و درمان

ریزش موی آندروژنیک علل و درمان

ریزش موی آندروژنیک علل و درمان

ژنتیک و هورمون دو عامل بسیار تاثیر گذار در ریزش مو هستند ، افرادی که به صورت ژنتیک موهای کم پشت دارند بیشتر در معرض ریزش مو و کچل شدن قرار می گیرند، در این مقاله به عوامل ریزش موی آندروژنیک و روش های درمان این ریزش می پردازیم.

عوامل موثر در ریزش موی آندروژنیک

۱- ژنتیک

۲- هورمونهای آندروژنیک.

نقش عوامل ژنتیکی در بروز این ریزش موی سر بسیار مهم و ناشناخته است. الگوی وراثت این اختلال به صورت اتوزوم و یا پلی ژنیک است و افرادی که از بستگان درجه اول آنها به این نوع ریزش موی سر مبتلا هستند، بیش تر از سایر افراد در معرض ابتلا قرار دارند.

هورمونهای آندروژنیک یا مردانه که مشهورترین آنها هورمون تستوسترون است، در مردها از بیضه ها ترشح می شوند ولی، در بدن خانمها نیز غدد فوق کلیه مقداری هورمون آندروژنیک تولید می کنند. رشد موهای نواحی زیر بغل و زهار به وجود هورمون تستوسترون وابسته است در حالی که رشد موهای ناحیه ریش و ریزش موهای سر بیش تر به ترکیب دیگری به نام دی هیدروتستوسترون ارتباط دارد. تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون به وسیله آنزیم خاصی به نام ۵-آلفا ردوکتار صورت می گیرد. این آنزیم به دو فرم وجود دارد که نوع دو آن در غلاف خارجی موها وجود داشته و در ریزش موی آنروژنیک نقش مهمی دارد. مردانی که فاقد این آنزیم هستند دچار طاسی سر نمی شوند.

ریزش موی آندروژنیک علل و درمان

قابل توجه است که سطح هورمونهای مردانه در افرادی که به ریزش موی آندروژنیک مبتلا می شوند، در مقایسه با سایر افراد در اغلب موارد تفاوتی ندارد و مهم ترین اختلاف در میزان حساسیت فولیکول های مو به ترکیبات آندروژنیک است. علایم و الگوی ریزش این نوع ریزش موی سر اغلب بسیار تدریجی و در مدت چندین سال رخ می دهد. الگوی ریزش مو در مردان به صورت عقب رفتن خط رویش مو در نواحی گیچ گاهی و کاهش موی ناحیه فرق سر است که ممکن است در نهایت به طاسی کامل در این نواحی بیانجامد.این نوع ریزش مو در زنان به صورت نازک شدن پیش رونده موها در ناحیه فرق سر، با حفظ خط رویش موی ناحیه پیشانی دیده می شود. این نوع ریزش مو در خانمهای به طاسی کامل نمی انجامد.

ریزش موی آندروژنیک علل و درمان

دلایل ریزش موی ارثی

ریزش موی ارثی ناشی از ترکیبی از عوامل ژنتیکی و هورمونی است.‌ هورمون دی‌هیدروتستوسترون (DHT) عامل اصلی ریزش موی ژنتیکی در افراد مستعد به این نوع ریزش است. DHT، باعث تغییر در فولیکول‌ها و در نهایت ریزش موی سر می‌شود. موهایی که از فولیکول‌های متأثر از DHT رشد می‌کنند به تدریج باریکتر و کوتاه‌تر شده، و رنگشان روشن‌تر می‌شود تا جایی که در نهایت فولیکول‌ها کاملاً کوچک شده و از بین رفته و رشد مو متوقف می‌شود. در واقع سابقه‌ فامیلی نقشی اساسی در علت ریزش مو مردان دارد.

ریزش موی آندروژنیک علل و درمان

علائم ریزش موی ارثی

مردان زودتر و بیشتر از زنان به ریزش موی ارثی دچار می‌شوند. عموماً عقب رفتن خط رویش مو یا ریزش مو در مردان می‌تواند در هر سنی بعد از بلوغ شروع شود. معمولاً، در زمان شروع ریزش مو زنان نسبت به مردان دیرتر بوده و در دهه‌های ۵۰ یا ۶۰ زندگی رخ می‌دهد. البته، گاهی اوقات ریزش موی ارثی در زنان زودتر از این، یعنی در دهه‌های ۳۰ یا ۴۰ زندگی، بروز می‌کند. در برخی زنان، این عارضه به بیش از اندازه بودن هورمون‌های مردانه در بدن، مانند آنچه در سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) رخ می‌دهد، ارتباط دارد. برای درمان ریزش مو زنان باید توجه داشت که آکنه، افزایش موهای صورت، نامنظم شدن عادات ماهانه و ناباروری همگی از علائم این سندرم هستند.

ریزش موی آندروژنیک علل و درمان

نقش تغذیه در کاهش ریزش مو

دریافت برخی از منابع غذای بسیار ضروری است. این نیاز به قدری جدی است که باید به هر شکل ممکن دریافت این ترکیبات غذایی در برنامه غذایی فرد قرار گیرد.
منابع تامین ویتامین‌های گروه B: انواع گوشت‌ها به خصوص احشای داخلی مانند جگر، سبزیجات برگ سبز، غلات (به شرط آنکه غلات کامل به حساب بیایند و به همراه سبوسشان مصرف شوند)، حبوبات، مخمرها و جوانه گندم (و جوانه سایر غلات)
منابع تامین مس: این منبع درواقع با منابع دریافت پروتئین اشتراکات زیادی دارد. اما به جز منابع مشترک می‌توان به سبزیجات برگ تیره، کاکائو و قارچ نیز اشاره کرد.
منابع تامین روی: باز هم با منابع دریافت پروتئین اشتراکات زیادی دارد. مغزها و حبوبات نیزاز منابع دیگر تامین روی هستند.
منابع تامین اسیدهای چرب ضروری: اسیدهای چرب ضروری به دو دسته امگا۳ و امگا۶ تقسیم می‌شوند.
منابع دریافت امگا ۳: محصولات دریایی خصوصا ماهی چرب و روغن کبد ماهی، مغزها (به‌خصوص مغز گردو)، روغن‌ها (به ویژه روغن کانولا)، مغزها و چشم گوسفند یا سبزی‌هایی مانند سبزی خرفه.

ریزش موی آندروژنیک علل و درمان

منابع دریافت امگا ۶: روغن‌های مایع و انواع مغزها

منابع تامین دریافت ویتامین E: روغن‌ها، سبوس بسیاری از غلات، جوانه‌های مختلف؛ به عنوان مثال سمنویی که ما ایرانی‌ها در مراسم ملی‌مان استفاده می‌کنیم یک منبع بسیار خوب ویتامین E محسوب می‌شود.

ریزش موی آندروژنیک علل و درمان

دلایل ریزش موی شدید چیست؟

ماده تشکیل دهنده اصلی مو پروتئین است. بر همین اساس، کمبود پروتئین در بدن می تواند تا حدودی مسئول ضعف و ریزش مو باشد.

ریزش بیش از اندازه مو مشکلی شایع است که می تواند هم مردان و هم زنان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. ریزش مو زمانی رخ می دهد که پوست سر و فولیکول های مو از برخی تغییرات رنج می برند. این شرایط می تواند در نتیجه یک بیماری یا تغییراتی مشخص در محیط شکل گرفته باشد.

به نقل از “استپ تو هلث”، ریزش ۹۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز شرایطی طبیعی است. با این وجود، ریزش مو در برخی افراد به اندازه ای زیاد است که به کم پشتی مو منجر شده و خالی شدن قابل مشاهده می شود.

مشکل این است که برخی افراد هنگامی که ریزش مو در مراحل اولیه قرار دارد، آن را نادیده گرفته و درباره دلیل شکل گیری این شرایط فکر نمی کنند. بر همین اساس، یافتن دلیل ریزش مو به منظور انتخاب روش درمان مناسب اهمیت زیادی دارد. در ادامه با برخی دلایل ریزش مو بیشتر آشنا می شویم.

کمبود پروتئین

ریزش موی آندروژنیک علل و درمان

ماده تشکیل دهنده اصلی مو پروتئین است. بر همین اساس، کمبود پروتئین در بدن می تواند تا حدودی مسئول ضعف و ریزش مو باشد.

هنگامی که با کمبود پروتئین مواجه هستید، بدن تلاش می کند ذخایر اندک باقی مانده از این ماده را حفظ کند، که این شرایط به توقف رشد و ضعف در مو منجر می شود.
توصیه:

برای حفظ سلامت و کاهش ریزش مو مصرف مواد غذایی زیر را مد نظر قرار دهید:

گوشت بدون چربی
دانه های خوراکی
مغزهای خوراکی
میوه های خشک شده
حبوبات
آووکادو
محصولات لبنی
تخم مرغ

استفاده بیش از اندازه از مواد شیمیایی:

مواد آرایشی و بهداشتی شیمیایی به طور معمول برای بخشیدن ظاهری جدید به مو و حتی درمان خشکی و موخوره استفاده می شوند.

مشکل این است که بسیاری از این محصولات حاوی مواد تشکیل دهنده مضر هستند. در گذر زمان، استفاده بیش از اندازه از آنها موجب آسیب غیر قابل بازگشت به مو شده و در نهایت ریزش مو را به همراه دارد.

رنگ های مو، روش هایی که برای سفید کردن مو استفاده می شوند، و برخی شامپوها می توانند موجب ایجاد تغییر هم در مو و هم در پوست سر شوند.

چه کاری باید انجام داد؟

تا حد امکان از ماسک ها و محصولاتی استفاده کنید که از مواد تشکیل دهنده طبیعی تهیه شده اند.
بیماری های تیروئید:

پرکاری تیروئید و همچنین کم کاری تیروئید به واسطه تغییرات هورمونی که تیروئید زمینه ساز آنها است می توانند موجب ریزش مو شوند.

این بیماری ها خود را در قالب تغییرات مختلف در بدن بروز می دهند. اگر به این تغییرات رسیدگی نشود، آنها می توانند پیامدهایی جدی و شدید را موجب شوند.

چه کاری باید انجام داد؟

اگر نسبت به این تغییرات مشکوک هستید، با پزشک خود برای انجام آزمایش خون به منظور اندازه گیری آثاری که تیروئید ممکن است روی هورمون های شما داشته باشد، مشورت کنید.
عوامل ارثی و ریزش مو:

گاهی اوقات، ریزش مو در نتیجه بیماری یا شرایطی خاص شکل نگرفته است.

خبر بد دشوارتر بودن درمان در این موارد است، زیرا یک مساله ژنتیکی ممکن است زمینه ساز ریزش مو شده باشد.

اگر این گونه است، ریزش مو پس از ۲۰ سالگی می تواند شرایط وخیم‌تری پیدا کند.

چه کاری باید انجام داد؟

با یک پزشک برای تشخیص این که آیا عامل ریزش مو ژنتیکی است و این که آیا چنین ژنی را به ارث برده اید مشورت کنید و درباره روش درمانی مناسب برای کاهش آن تصمیم گیری کنید.

کم خونی:

کم خونی می تواند در نتیجه کمبود آهن رخ دهد. این ماده معدنی در تولید گلبول های قرمز خون نقشی کلیدی ایفا می کند.

ابتلا به کم خونی نشان دهنده عدم وجود هموگلوبین کافی در بدن است و بر همین اساس، انتقال اکسیژن از سلول ها به بدن با دشواری انجام می شود.

یکی از اثرات اصلی کم خونی ریزش مو است که در صورت درمان این شرایط، ریزش مو نیز بهبود می یابد.

چه کاری باید انجام داد؟

مصرف مواد غذایی سرشار از آهن را افزایش داده و روش درمانی ارائه شده توسط یک متخصص را دنبال کنید.
سندرم تخمدان پلی کیستیک:

برای زنان، برخی شرایط هورمونی وجود دارند که می توانند به ریزش مو منجر شوند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از آنها محسوب می شود که عدم تعادل شدید در سطوح هورمونی را موجب می شود. این بیماری پوست سر و مو را نیز ضعیف می کند.

فرد مبتلا به این بیماری باید زیر نظر پزشک قرار داشته باشد، زیرا می تواند به ناباروری منجر شود.

چه کاری باید انجام داد؟

با یک پزشک درباره عدم تعادل هورمونی مشورت کنید.

روش درمانی مناسب برای تقویت مو و به حداقل رساندن اثرات مخرب این بیماری را دریافت کنید.

استرس:

استرس جسمانی و روانی یکی از دلایل شایع ریزش مو محسوب می شود. نادیده گرفتن اثرات آن آسان است، اما واکنش های تولید شده توسط بدن موجب مشکلات دیگر می شوند که نیازمند مراقبت بیشتر هستند.

چه کاری باید انجام داد؟

تمرینات تن آرامی را انجام دهید و تا حد امکان از حضور در محیط های استرس‌زا پرهیز کنید.

ریزش موی آندروژنیک علل و درمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *