ساختمان پوست انسان را بیشتر بشناسید

ساختمان پوست انسان را بیشتر بشناسید

ساختمان پوست انسان را بیشتر بشناسید

شناخت ساختمان پوست انسان کمک میکند بهتر بدن خود را بشناسیم. در سری مقالات مربوط به پوست به نکات مهمی که شما باید برای داشتن پوستی خوب و سالم از آن آگاهی داشته باشید و همچنین بیماری ها و مشکلات پوستی خواهیم پرداخت. در این مقاله به بررسی اجزای پوست بدن انسان و کارکرد آن خواهیم پرداخت و در مقالات بعدی به تکمیل مباحث مورد نظر می پردازیم.

پوست، یکی از بزرگترین اعضای بدن است و حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کل وزن بدن را تشکیل می دهد. در واقع می توان گفت که این اندام پوشش محافظتی بدن موجودات زنده است.

ساختمان پوست انسان را بیشتر بشناسید

اجزای تشکیل دهنده ساختمان پوست انسان عبارتند از:

غدد عرق، غدد چربی، فولیکول مو، مویرگ های ظریف خونی، سلول لامسه، پایانه عصبی، سلول های لانگرهانس، سلول های ملانوسیت، رشته های پروتئینی و سلول های چربی.

ساختمان پوست انسان
نقش پوست در بدن

جلوگیری از خروج آب بدن
جلوگیری از نفوذ ذرات، مواد خارجی، میکرو ارگانیسم ها و عوامل بیماری زا به بدن
تنظیم دمای بدن
برقراری ارتباط اجزای بدن با محیط بیرون
حفاظت فیزیکی بدن
زیبایی بخشیدن به بدن
در ارتباط با سلول های عصبی برای وجود حس لامسه

 

ساختار پوست:

لایه اپیدرم
لایه درم
لایه هیپودرم

لایه اپیدرم:

خارجی ترین لایه پوست است. این لایه معمولا نازک است و زیرلایه های آن به شرح زیر می باشند:

لایه شاخی
لایه شفاف
لایه دانه ای
لایه خاردار
لایه زاینده

ساختمان پوست انسان را بیشتر بشناسید

ساختمان پوست انساندر ساختمان پوست انسان اپیدرم مسئول زیبایی و شادابی ظاهری بدن است. اپیدرم یک لایه فعال متابولیکی است که سنتز چربی ها (لیپیدها) را برعهده دارد.ساختمان پوست انسان را بیشتر بشناسید  اولین سد دفاعی در مقابل حمله مواد اکسیدکننده بدن به شمار می رود. اپیدرم حاوی مقدار زیادی آب نیز هست. ساختمان پوست انسان را بیشتر بشناسید هرچه بدن جوان تر باشد، آب بیشتری در پوست وجود دارد. با افزایش سن، ظرفیت نگهداری آب در این اندام کاهش می یابد و در نتیجه پوست به سمت خشکی و چروک شدن متمایل می گردد. علاوه بر این، اپیدرم به عنوان اولین سد دفاعی بدن در مقابل هجوم میکروبی محیط اطراف ما نیز به شمار می آید.

لایه درم:

لایه زیرین اپیدرم می باشد و خود از دو لایه تشکیل شده است:

لایه فوقانی
لایه مشبک

لایه درم از یک غشای ضخیم ارتباطی تشکیل شده است. این لایه درحقیقت شبکه به هم بافته ای از مویرگ های خونی و لنفی، رشته ها و پایانه های عصبی و حسی، کلاژن و فیبرهای پروتئینی الاستینی است که وظیفه آنها نگهداری و حفظ رشته های عصبی می باشد.ساختمان پوست انسان را بیشتر بشناسید  فولیکول های مو، مویرگ های خونی، ساختمان پوست انسان را بیشتر بشناسید غده های چربی و عرق نیز در این لایه قرار دارند. ساختمان پوست انسان را بیشتر بشناسید وظیفه اصلی این لایه حفظ استحکام و ارتجاع پوست می باشد.

لایه هیپودرم:

سومین و آخرین لایه پوست است و آن را به بافت های ماهیچه ای متصل می نماید. هیپودرم به عنوان داخلی ترین لایه پوست، آن را به بافت های ماهیچه ای متصل می نماید. این لایه به دلیل فراوانی سلول های چربی،ساختمان پوست انسان را بیشتر بشناسید خاصیت ارتجاعی بسیاری دارد. عملکرد این لایه، محافظت بدن از گرما و سرمای شدید است.

با ما باشید با مقالات مربوط به پوست، در مقاله بعدی به انواع پوست و چگونگی تشخیص نوع پوست خواهیم پرداخت.

درمان مشکلات پوستی:

با توجه به اینکه هنوز درمان قطعی برای بیماری های کبد و ساختمان پوست انسان را بیشتر بشناسید خصوصاً کبد چرب در طب نوین وجود ندارد، تاکید پزشکان برای درمان این بیماری ها اغلب بر رعایت مواردی از قبیل کاهش وزن و چربی خون و کنترل دیابت است. از طرف دیگر مصرف بسیاری از داروهای شیمیایی در طولانی مدت سبب ایجاد بیماری های کبدی می گردد. ساختمان پوست انسان را بیشتر بشناسید اما در طب سنتی با استفاده از خواص بعضی گیاهان دارویی و فرآوری آنها محصولاتی تهیه شده که از این طریق به آسانی و با موفقیت زیادی کبد چرب درمان می شود. از جمله این محصولات می توان به شلیور اشاره نمود. ساختمان پوست انسان را بیشتر بشناسید اما باید توجه داشت که تنها مصرف دارو کافی نیست و برای تنیجه بهتر باید پیش نیازهای درمانی نیز رعایت شود.

 

شایع‌ترین بیماری‌های پوستی:

کاشانی عنوان کرد: اگزاما و آکنه جزو شایع‌ترین بیماری‌های پوستی هستند که در کشور وجود دارند و بیشترین آمار مراجعات به پزشکان را به خود اختصاص داده اند.

وی تأکید کرد: خوشبختانه سرطان پوست در ایران از شیوع کمی برخوردار است ساختمان پوست انسان را بیشتر بشناسید  و سرطان سلول‌های قاعدگی پوست بیماری شایع در کشور محسوب می‌شود.

این متخصص پوست و مو ادامه داد: افرادی دچار عارضه سرطان سلول‌های قاعدگی پوست می‌شوند ساختمان پوست انسان را بیشتر بشناسید که در گذشته ساختمان پوست انسان را بیشتر بشناسید  از روش اشعه‌درمانی برای بیماری‌های قارچی استفاده کرده اند.

کاشانی با اشاره به اینکه سرطان سلول‌های خال‌دار از شیوع کمی برخوردار است، اظهار کرد: سلول‌های رنگدانه‌ساز باعث بروز سرطان‌های خطرناک می‌شوند و به همین دلیل ما توصیه می‌کنیم که افرادی که دارای خال‌هایی بر روی بدن خود هستند اگر دچار تغییر شکل، رنگ و سایز هستند به پزشک معالج مراجعه کنند.

آمار جذام در ایران

این متخصص پوست و مو در خصوص عارضه جذام گفت: خوشبختانه موارد بروز بیماری جذام در کشور کنترل شده است و از سال 72 بیماری جذام کنترل شده است و این بیماری به کمتر از یک در ده هزار نفر رسیده است.

ریشه کنی جذام تا سال 1399 در ایران

کاشانی ادامه داد: در سال 1399 به دنبال ریشه‌کنی و حذف جذام در کشور هستیم ساختمان پوست انسان را بیشتر بشناسید  و در حال حاضر سالیانه 15 نفر از مردم ایران دچار این عارضه می‌شوند.

وی یادآوری کرد: بیماری جذام در گذشته غیر قابل درمان بوده است ساختمان پوست انسان را بیشتر بشناسید  ولی خوشبختانه امروزه این عارضه طی 6 ماه درمان برطرف می‌شود.

 

یماریهای قارچی شایع پوست به دودسته تقسیم می شوند ساختمان پوست انسان را بیشتر بشناسید که عبارتند از بیماری تینئا وبیماری کاندیدیازیس تینئا را کچلی ترجمه کرده اند که خیلی کلمه رسایی نیست زیرا کچلی بیشتر طاسی سر را به ذهن متبادرمی سازد در صورتی که بیماری کچلی ، پوست دیگر نقاط مانند کشاله ران ، دست ، پا ، صورت و… را نیز درگیر می کند ولزوما” تنها به معنی از بین رفتن مو نیست .

عامل ایجاد تینئا ها قارچی میکروسکوپی بنام درماتوفیت می باشد که سه خانواده بزرگ از این قارچ وجود دارد که عبارتند از تریکوفیتون ها ، میکروسپوروم ها و اپیدرموفیتون ها .ساختمان پوست انسان را بیشتر بشناسید  براساس محل ایجاد بیماری ، تینئا ها پسوند می گیرند مثلا” کچلی سر را تینئا کاپیتیس می گویند که تینئا همان بیماری قارچی و کاپیتیس به معنی سر می باشد . درماتوفیتها براساس محل زندگی شان به انواع خاک دوست ، حیوان دوست وانسان دوست تقسیم می شوند که این به معنی آن است که هرگروه از این قارچها تمایل به زندگی در آن محیط بخصوص را دارند ودر صورتی که در محیطی غیر از محیط خاص مورد علاقه خود رشد کنند می توانند در میزبان خود باعث التهاب زیادی شوند که این بعلت پاسخ شدید سیستم ایمنی میزبان به قارچ است .

بطورکلی هرچه محیط قارچ بیماری زا از محیط طبیعی زندگی قارچ دورتر باشد التهاب ایجاد شده نیز شدیدتر است بنابراین قارچهای خاک دوست بیش از حیوان دوست واینها بیش از انسان دوست ها باعث التهاب درپوست انسان می شوند .

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *