از صفر تا صد ریزش مو را اینجا بخوانید

از صفر تا صد ریزش مو را اینجا بخوانید

ریزش مو

پوست سر ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تار مو دارد که روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار از آنها در مرحله‌ی استراحت مو می‌ریزند. البته جای نگرانی نیست، چون این ریزش مو طبیعی است و حتما هنگام دوش گرفتن و برس زدن مو، شاهد آن بوده‌اید. مشکل زمانی آغاز می‌شود که موهای ریخته شده، بیشتر از موهای رویش یافته باشد و فرد کاهش حجم موهایش را حس کند. تمام کسانی که دچار ریزش مو هستند، اغلب رنج زیادی می‌کشند که توأم با احساس عدم‌امنیت، ترس و همچنین از دست دادن اعتماد به نفس است، بنابراین ریزش مو فقط یک مسئله‌ی ظاهری نیست. در این مقاله می‌خواهیم با دلایل ریزش مو، گزینه‌های طبیعی و خانگی درمان آشنا شویم.

از صفر تا صد ریزش مو را اینجا بخوانید

 

دلایل ریزش مو:

۱. ریزش مو و عدم توازن میزان مواد معدنی و ویتامین ها در بدن:

بدن ما برای متابولیسم صحیح، تولید آنزیم ها، هورمون ها و عملکرد صحیح بخش های مختلف خود نیازمند ویتامین ها و مواد معدنیست، به مواد معدنی ابزار بدن گفته می شود، برای تمام فعالیت های بیوشیمیایی مورد استفاده بدن قرار می گیرند، هرگونه عدم توازن(کمبود یا ازدیاد) این مواد می تواند در فعالیت بخشی از بدن ایجاد اختلال نماید و سبب بروز بیماری ها و مشکلات گردد.

بدن برای حفظ سلامت موها و رویش موهای جدید(بطور نرمال روزانه در هر فرد تا ۷۵ تار مو ریخته می شود) نیازمند مقادیری از ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و سایر مواد مغذی می باشد، عدم توازن میزان این مواد در بدن منجر به افزایش ریزش مو و کاهش رویش موهای جدید می گردد و از اصلی ترین علل ریزش مو هم در زنان و هم در مردان می باشد که باید از دو دیدگاه مورد بررسی قرار گیرد:

الف) کمبود مواد معدنی و ویتامین ها ب) ازدیاد برخی از مواد معدنی

الف) کمبود مواد معدنی و ویتامین ها دلیل ریزش مو :

مو به عنوان بافت نرم و همبند بدن محسوب می شود و از لحاظ ساختار و ترکیب شبیه پوست و سایر بافت های همبند بدن می باشد. بافت های همبند برای ترمیم، رشد و حفظ سلامت خود نیازمند مقادیری از مواد مغذی از قبیل منیزیم، کلسیم، منگنز، روی و ویتامین های A, B, C, E، پروتئین و… می باشند.

امروزه به دلیل تغذیه نادرست و کاهش کیفیت مواد غذایی (به دلیل کاهش کیفیت خاک مزارع، استفاده از هورمون ها برای رشد میوه ها و پروار کردن طیور و دام ها و…)، کمبود بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی در اکثر افراد دیده می شود. همچنین استرس، انجام فعالیت های سنگین بدنی، مصرف الکل، استعمال دخانیات و… نیاز بدن به برخی از آن ها را افزایش می دهد.

کسانی که به دلیل فقر ویتامین ها و مواد معدنی دچار ریزش مو هستند نیازمند استفاده از مکمل غذایی برای مدتی به منظور جبران کمبود های بدنشان می باشند.

ب) ازدیاد برخی از مواد معدنی در بدن و رابطه آن ها با ریزش مو:

*ازدیاد مس علت ریزش مو:

عنصر مس وظایف مختلفی در بدن ایفا می نماید، مشکل معمولا زمانی ایجاد می شود که مقدار این عنصر در بدن افزایش یابد.

مس در پیوند خوردن کلسیم به استخوان ها و بافت های همبند به منظور ساخت و ترمیم آن ها مورد نیاز است. این شامل تاندون ها، رباط ها، پوست، مو، ناخن، شریان ها، وریدها و غیره می شود. عدم توازن می تواند به پوکی استخوان و تقریبا به تمام مشکلات پوستی، تاندون ها، مو و ناخن ها دامن بزند.

بسیاری از مردها و زن هایی که دچار ریزش مو هستند دارای ازدیاد مس می باشند و علاوه بر ریزش مو سایر علایمی را که مرتبط با ازدیاد مس در بدن می باشند از قبیل: ضعف و کمبود انرژی، سردرد، افسردگی، مشکلات جنسی و… را نیز تجربه می نمایند.

1- ازدیاد آهن از دلایل ریزش مو:

آهن یک عنصر ضروری برای بدن انسان است و وظایف متعددی ایفا می نماید.

ازدیاد آهن در بدن سبب افزایش تولید رادیکال های آزاد شده که موجب کمبود ویتامین هایی که خاصیت آنتی اکسیدان دارند مانند ویتامین سی، ای و برخی دیگر از ویتامین ها از قبیل B6 و غیره می شود. کمبود این ویتامین ها در بدن ریزش موها را به دنبال خواهد داشت.

از علل ازدیاد آهن که امروزه بسیار شایع است می توان به مصرف بیش از حد گوشت قرمز، تخم مرغ و سایر منابع آن، خوردن مشروبات الکلی، آب پرتقال و یا ویتامین سی همراه با غذا، استعمال تنباکو، مصرف بدون بررسی مکمل های غذایی که حاوی آهن می باشند و… اشاره نمود.

۲. کمبود پروتئین در برنامه غذایی از عوامل ریزش مو:

مو از نوعی پروتئین به نام کراتین ساخته شده، برنامه غذایی باید شامل مقدار کافی از پروتئین با کیفیت مرغوب بوده تا موها به درستی تغذیه شوند، کمبود پروتئین در برنامه غذایی و یا صرفا مصرف پروتئین های از صفر تا صد ریزش مو را اینجا بخوانید گیاهی مانند از صفر تا صد ریزش مو را اینجا بخوانید حبوبات و غیره که دارای پروتئینی با کیفیت مرغوب نمی باشند(پروتئین های گیاهی دارای تمام اسیدهای آمینه به اندازه کافی نمی باشند) ریزش موها را به دنبال خواهد داشت.

۳. رابطه مشکلات غده تیروئید و ریزش مو:

غده تیروئید هورمون های بسیار مهمی ترشح می کند، از صفر تا صد ریزش مو را اینجا بخوانید این هورمون ها وظایف مهمی در بدن از قبیل تنظیم وزن، تنظیم سوخت و ساز بدن، ترمیم و بازسازی بافت های بدن و … ایفا می نمایند.

وقتی غده تیروئید کم کار باشد سبب کاهش سرعت متابولیسم بدن، خشک، نازک و شکننده شدن موها شده و در نهایت از صفر تا صد ریزش مو را اینجا بخوانید باعث ریزش مو می گردد، از طرفی دیگر به دلیل کند شدن سرعت متابولیسم بدن رویش مجدد موها نیز با سرعت کمتری روی می دهد که تدریجا باعث خالی شدن قسمت های مختلف سر می گردد.

از دلایل کم کاری غده تیروئید می توان به کمبود ید، منگنز، سلنیوم، ویتامین سی و سایر مواد مغذی که غده تیروئید جهت فعالیت خود به آن ها احتیاج دارد اشاره کرد.

۴. کم کاری غدد فوق کلیوی(آدرنال) یکی از دلایل ریزش مو

غدد آدرنال(فوق کلیوی) ۲ غده گرد به اندازه ۳ الی ۴ اینچ که هر کدام بالای هر کلیه قرار گرفته اند. این غدد برای ادامه بقاء حیاتی هستند، از صفر تا صد ریزش مو را اینجا بخوانید آن ها هورمون های مختلفی تولید کرده که نقش های مختلفی در بدن ایفا می کنند.

وقتی غدد آدرنال کم کار شوند متقابلا ترشح هورمون ها نیز کاهش می یابند که باعث کاهش سرعت متابولیسم بدن میگردد که یکی از علایم آن ریزش مو می باشد.

دلایلی که سبب تضعیف غدد آدرنال می شوند عبارتند از: مصرف بیش از اندازه شکر، الکل و نوشیدنی های کافئین دار، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی که غدد آدرنال جهت فعالیت به آن ها احتیاج دارند مانند روی، سلنیوم، منیزیم، منگنز، ویتامین های سی، ای و گروه ب، ازدیاد مس، استرس و فشارهای روحی، کم خوابی و … .

5. کم خونی و ریزش مو:

کم خونی سبب می شود خون که حاوی اکسیژن و از صفر تا صد ریزش مو را اینجا بخوانید مواد مغذی بوده به اندازه کافی به ریشه موها نرسیده و به مرور زمان ریشه موها تضعیف می گردند و در نهایت دچار ریزش مو میشوید، علل شایع کم خونی می تواند کمبود ویتامین های E ,C ,B6 ,B12 ,Folic Acid باشد و با توجه به برنامه های غذایی به ندرت کمبود آهن نقشی در آن ایفا می نماید، در بسیاری از موارد، کم خونی به دلیل ازدیاد مس می باشد که سبب اختلال در متابولیسم آهن می شود. با انجام آزمایش خون CBC می توان وضعیت کم خونی را بررسی نمود.

6. عوامل ارثی ریزش مو در مردان:

در برخی از مردان با افزایش سن تبدیل هورمون تستسترون به دی هیدرو تستسترون افزایش می یابد که سبب طاسی و ریزش موها می گردد که اصطلاحا به آن ریزش موی مردانه گویند. با انجام آزمایش خون DHT می توان میزان این هورمون را بررسی نمود، همچنین در آنالیز مو زمانی که میزان سدیم و پتاسیم بالا و کلسیم و منیزیم پایین باشد بیانگر سرعت متابولیسم سریع بدن بوده، به عبارتی بیانگر فعالیت بیش از حد غدد تیروئید و آدرنال می باشد که در این حالت احتمال بالا بودن میزان هورمون DHT در بدن وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *