درباره ی مو بیشتر بدانید

درباره ی مو بیشتر بدانید

درباره ی مو بیشتر بدانید

دقت کرده‌اید اگر یک بار موها‌تان را بد مدل کوتاه کنید و انتظار بلند شدن سریع آن را داشته باشید، انگار موهاتان با کندترین سرعت بلند می‌شود، اما اگر هر روز هم صورتتان را اصلاح کنید موها با سرعت چشمگیری بلند می شوند و احساس می کنید سرعت ان هر روز بیشتر می شود.

باید بگوییم که تمامی این احساس‌ها اشتباه است و موی انسان تقریباً با سرعتی ثابت در حدود نیم میلی‌متر در روز، رشد می‌کند.

حال ممکن است این سرعت بنا بر سن و یا ژنتیک و یا حتی هورمون‌ها تغییر کند، مثلاً حاملگی بر رشد مو تأثیر دارد.

اما سرعت نیم میلی‌متر در هر روز ظاهراً درست‌ترین میانگین در این رابطه است.

اگر شما دارای رشد موی خوبی باشید، در هر سال 15 سانتیمتر موهاتان بلند می‌شود.

درباره ی مو بیشتر بدانید

تحقیقات اخیر محققان نشان داده است كه هشت نوع متفاوت مو در میان مردم سراسر جهان وجود دارد كه این هشت نوع بر حسب شكل مو و نازك و ضخیمی موها متفاوت است. ولی در كل می‌توان انواع و اقسام موها را در سه دسته (صاف، مجعد و فر) تقسیم نمود.

ساختار مو همانند ناخن‌ها از جنس كراتین است و دلیل تمامی تفاوت‌ها در شكل و رنگ آن، وراثت است…

روی پوست سر به طور طبیعی بین 100 تا 150 هزار پیاز مو وجود دارد. این پیازها چند میلی‌متر پایین‌تر از سطح پوست درون حفره‌هایی قرار گرفته‌اند. موها به طور معمول ماهانه بین 0.7 تا دو سانتی‌متر رشد می‌كنند. از میان موها نیز موهای صاف بیشترین و موهای فر كمترین میزان رشد را دارند. طول عمر یك موی مردانه بین دو تا چهار سال است در حالی كه طول عمر موهای زنانه بین چهار تا هفت سال است.

 

این امر ثابت می‌كند كه یك مرد در مقایسه با یك زن در طول چهار سال نمی‌تواند موهای بلندتری داشته باشد. به عبارت دیگر موی مردانی كه در ماه یك سانتی‌متر رشد می‌كند و طول عمری دوساله دارد هرگز از 24 سانتی‌متر بلندتر نمی‌شود اما خانمی كه ماهانه موی او 1.5سانتی‌متر رشد می‌كند و طول عمری هفت ساله دارد می‌تواند تا یك متر و 26 سانتی‌متر رشد كند.

 

به گفته پزشكان همیشه 10 تا 15 درصد موهای ما آماده ریزش هستند. آنها طی ماه‌ها رشد می‌كنند، رشدشان متوقف می‌شود و چند هفته می‌ریزند و جای آنها موهای جدید شروع به رشد می‌كند. در هنگام تولد روی هر سانتی‌متر مكعب از پوست سر یك نوزاد 1000 فولیكول مو وجود دارد اما از میزان آن به مرور زمان كاسته می‌شود تا آنكه به 500 عدد بین سن 30 تا 50 سالگی برسد.

 

درون حفره‌ای كه پیاز مو وجود دارد رگ‌های خونی نیز وجود دارد تا اكسیژن، مواد غذایی و كراتینوكیت را به سلول‌های سازننده كراتین برساند. در این قسمت ملانوسیت‌ها هم قرار گرفته‌اند تا به مو رنگ بدهند.

 

بالاتر از حفره پیاز مو كه در لایه درم پوست قرار گرفته، در لایه اپیدرم غده‌های چربی واقع شده‌اند كه سبوم ترشح كرده و به این ترتیب هم موها را روغن‌كاری می‌كنند و هم از لایه اپیدرم در برابر میكروب‌ها و آلودگی‌ها مراقبت می‌كنند. تنها بخش‌هایی كه زیر لایه اپیدرم قرار گرفته‌اند زنده‌اند و موهایی كه از اپیدرم می‌گذرند در واقع مرده‌اند و شما می‌توانید به راحتی آنها را ببرید.

 

شكل مو (صاف، مجعد و فر) بستگی به شكل فولیكول یا حفره‌ای دارد كه پیاز مو در آن قرار گرفته است. یك فولیكول گرد، صاف یا به شكل ویرگول سبب به وجود آمدن موهای فر یا صاف‌تر می‌شود.

شكل به تناسب محیط

بسیاری از مردم می خواهند موهای قوی و سالم داشته باشند، به خصوص به این دلیل که آنها رشد می کنند.

جالب توجه است، موهای شما در حدود 0.5 اینچ (1.25 سانتی متر) در هر ماه و 6 اینچ (15 سانتیمتر) در سال رشد می کنند.رشد سریع آن بستگی به عوامل مانند سن، سلامت، ژنتیک و رژیم غذایی دارد.

اگر چه شما نمی توانید عوامل مانند سن و ژنتیک را تغییر دهید،درباره ی مو بیشتر بدانید  رژیم غذایی چیزی است که شما کنترل آن را دارید. در واقع، مصرف یک رژیم غذایی بدون مواد مغذی مناسب می تواند منجر به ریزش مو شود.

از سوی دیگر، خوردن یک رژیم غذایی متعادل با مواد مغذی مناسب می تواند به رشد رشد مو کمک کند، به خصوص اگر از ریزش مو ناشی از تغذیه نامناسب برخوردار شوید.

 

در اینجا 5 مورد از بهترین غذای که می تواند برای رشد مو مناسب باشد آورده شده است.

1) تخم مرغ

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین و بیوتین هستند که دو ماده مغذی هستند درباره ی مو بیشتر بدانید که می توانند رشد مو را افزایش دهند.

خوردن پروتئین کافی برای رشد مو مهم است زیرا فولیکول های مو از پروتئین ساخته می شوند. کمبود پروتئین در رژیم غذایی باعث افزایش ریزش مو شده است .

بیوتین برای تولید پروتئین مو به نام کراتین ضروری است، درباره ی مو بیشتر بدانید به همین دلیل مکمل های بیوتین اغلب برای رشد مو عرضه می شود. تحقیقات همچنین نشان داده است که مصرف بیشتر بیوتین می تواند به بهبود رشد مو در افراد مبتلا به کمبود بیوتین کمک کند .

با این حال، احتمال کمبود بیوتین، اگر شما یک رژیم متعادل مصرف کنید، کم است. درباره ی مو بیشتر بدانید شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد افراد سالم از مصرف بیوتین بیشتر سود می برند.

تخم مرغ همچنین منبع خوبی از روی، سلنیوم و دیگر مواد مغذی موی سالم هستند. این باعث می شود آنها یکی از بهترین غذاها برای سلامتی مو مطلوب باشد .

تخم مرغ ها منبع خوبی برای پروتئین و بیوتین هستند که برای سلامتی و رشد مو بسیار مهم هستند. کمبود هر یک از این مواد مغذی با ریزش مو ارتباط دارد.

2) توت ها

توت ها دارای ترکیبات مفید و ویتامین هایی هستند که می توانند رشد مو را افزایش دهند.

این شامل ویتامین C است که خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد.

آنتی اکسیدان ها می توانند به محافظت از فولیکول های مو در درباره ی مو بیشتر بدانید برابر آسیب مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد کمک کنند. این مولکول ها به طور طبیعی در بدن و محیط وجود دارد.

به عنوان مثال، 1 فنجان (144 گرم) توت فرنگی 141 درصد از نیازهای روزانه ویتامین C شما را تأمین می کند .

همچنین بدن از ویتامین C برای تولید کلاژن استفاده می کند. کلاژن پروتئینی است درباره ی مو بیشتر بدانید که به تقویت مو کمک می کند تا از شکننده شدن و شکستن آن جلوگیری شود.

علاوه بر این، ویتامین C به بدن کمک می کند که آهن را از رژیم غذایی جذب کند. درباره ی مو بیشتر بدانید سطوح پایین آهن ممکن است باعث کم خونی شود که با ریزش مو مرتبط است .

توت ها دارای ترکیباتی مانند آنتی اکسیدان ها و ویتامین هایی هستند که می توانند درباره ی مو بیشتر بدانید رشد مو را افزایش دهند. به عنوان مثال، توت فرنگی غنی از ویتامین C است که به تولید کلاژن و جذب آهن کمک می کند که دو عامل می تواند رشد مو را افزایش دهد.

3) اسفناج

اسفناج گیاه سبز سالمی است که دارای مواد مغذی مفید مانند فولات، آهن و ویتامین A و C است که می تواند رشد مو را افزایش دهد .

ویتامین A به غدد پوست در تولید صمغ کمک می کند.درباره ی مو بیشتر بدانید  این ماده چرب باعث مرطوب شدن پوست می شود تا موها سالم بمانند.

یک فنجان (30 گرم) اسفناج تا 54 درصد از نیازهای روزانه ویتامین A خود را فراهم می کند ..

اسفناج همچنین یک منبع گیاهی مبتنی بر آهن است که برای رشد مو ضروری است. آهن کمک می کند تا گلبول های قرمز اکسیژن را به سراسر بدن به عنوان متابولیسم سوخت و کمک به رشد و ترمیم منتقل کنند .

 

اسفناج دارابفولات، آهن و ویتامین A و C است که می تواند باعث رشد مو شود. کمبود این مواد مغذی ممکن است منجر به ریزش مو شود.

 

4) چربی ماهی

ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا ، شاه ماهی و ماهی خال مخالی مواد مغذی دارند که ممکن است باعث رشد مو شود.

آنها منبع عالی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که با رشد مو ارتباط دارند.

مطالعه در 120 زن نشان داد که مصرف مکمل حاوی اسید چرب امگا 3 و امگا 6 و همچنین آنتی اکسیدان ها باعث کاهش میزان ریزش مو و افزایش تراکم مو می شود.

مطالعه دیگری نشان داد که مصرف مکمل روغن ماهی باعث کاهش میزان ریزش مو و افزایش رشد مو در زنان می شود.

با این حال، تنها تعداد انگشت شماری از مطالعات در مورد اسیدهای چرب امگا 3 و رشد مو وجود دارد. قبل از اینکه کارشناسان بهداشتی بتوانند هر گونه توصیه ای را ارائه دهند، مطالعات بیشتری لازم است.

ماهی چربی همچنین یک منبع عالی از پروتئین، سلنیوم، ویتامین D3 و ویتامین B، مواد مغذی است که ممکن است به ارتقاء موهای قوی و سالم کمک کند .

ماهی های چرب مثل ماهی قزل آلا و شاه ماهی ، منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که با رشد مو و چگالی بهبود یافته است. با این حال، تنها چند مطالعه در این زمینه وجود دارد، بنابراین مطالعه بیشتر مورد نیاز است.

5) سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین یک منبع عالی بتا کاروتن است. بدن این ترکیب را به ویتامین A تبدیل می کند که با سلامت موی مو مرتبط است.

یک سیب زمینی شیرین (حدود 114 گرم) حاوی بتا کاروتن به اندازه کافی برای تهیه بیش از چهار برابر نیازهای روزانه ویتامین A شما ( 18 سال ) است.
شكل فولیكول مو و به طبع شكل و فرم مو امری وراثتی است. در حقیقت وقتی موی فر یا مجعد می‌شود به این دلیل است كه میزان كراتین ساخته شده در بخشی بیشتر و در بخشی كمتر بوده و به همین علت بخش بیشتر روی قسمت كمتر فشار آورده و آن را زخم می‌كند.برخی دانشمندان معتقدند به جز عوامل ژنتیكی و وراثتی، آب و هوا نیز در این میان نقش دارد.

به طور معمول افرادی كه در مناطق گرم زندگی می‌كنند درباره ی مو بیشتر بدانیدكه آفتاب تابش زیادی دارد، موهای مجعد یا كاملا فری دارند.به طور مثال در آفریقا به دلیل تابش زیاد خورشید مردم موهای كاملا فری دارند كه به موازات پوست سر رشد می‌كند و اجازه نمی‌دهد نور آفتاب به طور مستقیم به پوست سر بتابد و مغز را داغ كند. در عوض در مناطق سردسیر مردم موهای صافی دارند. این نوع موها هوا را درون خود نگاه می‌دارند و سبب گرم شدن پوست سر می‌شوند.

هم‌اكنون پیشرفت تكنولوژی سبب شده شما بتوانید موهایتان را به همان شكلی كه می‌خواهید صاف، مجعد یا فر درآورید. البته توجه داشته باشید كه تغییر دادن فرم مو گاهی سبب ریزش مو و افسوس دایمی شما خواهد شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *